Jobbklar vil inspirere på TikTok
Jobbklar lanserer egen profil på det populære sosiale mediet TikTok. Jobbveilederne Kari Anne Hansen (25) og Stian Wølneberg (32) ønsker at videoene skal skape færre utfordringer og mindre usikkerhet knyttet til det å stå uten jobb og utdanning.
Kari Anne Hansen og Stian Wølneberg har vært ansatt som jobbveileder i Jobbklar i litt over et halvt år. I løpet av tiden har de sett hvilke tanker og utfordringer mange av jobbsøkerne har når de kommer til dem.
– Jeg opplever at mange unge synes det er litt skummelt å komme hit og de gruer seg. Vi ønsker at videoene vi legger ut på TikTok skal nå ut til en bestemt målgruppe og bidra til å trygge jobbsøkerne før de kommer til oss. Vi ønsker å inspirere gjennom TikTok og ufarliggjøre det vi driver med. Det skal ikke være noe skam å komme til Jobbklar, forteller Hansen.
Skaper engasjement
TikTok er et sosialt nettverk hvor folk legger ut videoer med alt fra ren underholdning til videoer med informasjons- og nyhetsverdi. Det er en plattform som dyrker talent og kreativitet, og videoenes popularitet blir i stor grad drevet frem av trender, likes og gjenbruk av innhold. I følge TikTok er 80 prosent av brukerne i alderen 16-34 år.
Vi ønsker å skape engasjement, samt belyser arbeidsinkludering og bransjen ovenfor en bestemt målgruppe. Det er ikke alle som vet hvem vi er og hva vi driver med. Derfor vil vi nå ut med kunnskap om arbeid, utdanning og muligheter. Samtidig vil vi vise at vi har det gøy. Det skal være lystbetont og gøy å finne en jobb, understreker Stian Wølneberg.
#FORYOU: Skjermbilde fra den første filmen som er lagt ut på Jobbklar sin TikTok-profil. Her med jobbveilederne Eda Peskovic Saim og Kari Anne Hansen klar til å fortelle hvem de er gjennom en egen danserutine. Skjermbilde fra TikTok
Møter de unge der de er
Både Kari Anne Hansen og Stian Wølneberg jobber med Arbeidsforberedende trening (AFT) hvor målet er jobb eller utdanning, og det å få avklart arbeidsevne. Nå håper de tilstedeværelsen på TikTok vil bidra til å åpne flere dører.
– Alle mennesker har ofte de samme tankene når det gjelder ny jobb, jobbintervju og jobbsøking. Vi byr på oss selv og ønsker at det bidrar til å gjøre det lettere for folk å komme til oss, sier Kari Anne Hansen.
Kreativt og banebrytende
Leder for AFT, Jan Martin Nordvik, har stor tro på kommunikasjonsformen jobbveilederne tar i bruk – hvor formålet er å treffe en bestemt målgruppe. Nordvik mener det er viktig at Jobbklar er til stede på plattformer som unge benytter seg av.
– Dette er et spennende og banebrytende arbeid for Jobbklar, og det ligger mye kreativitet og engasjement i det. Jeg er imponert over hva våre jobbveiledere får til. Det vil bli lagt ut videoer om hvem vi er, hvordan vi jobber og ulike tips for jobbsøkere – og så blir det selvsagt en god dose humor og underholdning, smiler Nordvik.
BYR PÅ SEG SELV: Stian Wølneberg og Kari Anne Hansen vil legge videoer på TikTok med innhold som unge kan kjenne seg igjen i, samtidig som de kommer med tips og råd knyttet til arbeid og utdanning. Foto: Ingmar Brokka Rike / Jobbklar