Våren 2019 flyttet Øystein Vildskog Sølvberg og familien til Arendal for å starte en ny hverdag. Det skulle vise seg å være et godt valg. Nå har Sølvberg fått 100 prosent stilling hos Optimera Proffsenter Arendal på Industritoppen på Stoa. Her jobber han på lageret hvor han ekspederer kunder, samt losser og pakker varer.

– Jeg er veldig fornøyd med jobben min og arbeidsoppgavene jeg har. Her har jeg fått muligheten til å lære meg et nytt yrke med gode muligheter til å utvikle meg. Jeg har vært her i ett år i utplassering gjennom Jobbklar for å vise hva jeg duger til, og nå har jeg fått full jobb. Personlig så er jeg superfornøyd, forteller Sølvberg.

– Hvorfor er jobben i Optimera viktig for deg?

– Det har vært en lang vei å gå fra livet jeg levde som rusmisbruker frem til 2016. Etter å ha vært i langtidsbehandling fra 2016 flyttet vi til Arendal våren 2019. Vi er nå godt etablert her og jeg stortrives på Sørlandet med ny jobb, forteller han.

Gode «antenner»

Optimera er Norges største aktør innen salg og distribusjon av byggevarer, trelast og interiør. Virksomheten har 200 utsalgssteder, 2.000 ansatte og over 12 milliarder i omsetning. Optimera Proffsenter Arendal er en del av Optimera-konsernet. Daglig leder Øystein Skjulestad forteller at de er svært fornøyde med ansettelsen.

– Det er helt topp at folk får prøvet seg i yrkeslivet. Øystein Sølvberg har vært åpen om sine ting og at han ønsker en ny sjanse til å prøve seg i arbeidslivet. Han har god arbeidsmoral og han har vært punktlig og ryddig fra første dag – det er det viktigste fra starten. Så kommer kunnskap og kompetanse etter hvert, forteller Skjulestad.

– Hvilken ressurs er Sølvberg for Optimera?

– Han er en god rollemodell for andre ansatte. Han er god til å jobbe og god til å tilegne seg kunnskap. Han er også godt likt blant kunder. Folk vil gjerne bruke ham. God kundekontakt og god service er viktig i jobben hans. Vi lever av kundene og det er viktig at de er fornøyde. Dessuten har Øystein gode «antenner». Det er svært viktig å kunne se ting som skal gjøres, sier daglig leder.

Fagbrev på jobb

Sølvberg har foreløpig jobbkontrakt ut 2021. Parallelt med jobb er målet om fagbrev også viktig både for 37-åringen og arbeidsgiver. Optimera Proffsenter Arendal ble godkjent lærebedrift i transport- og logistikkfaget november 2019. Dette gir Sølvberg muligheten til å ta «Fagbrev på jobb». «Fagbrev på jobb» er en ordning der personer som er i lønnet arbeid kan bli realkompetansevurdert, få opplæring på arbeidsplassen og ta fagbrev på grunnlag av dette.

– Når det gjelder «Fagbrev på jobb» så er det en veldig god mulighet til endelig å få papirer på at jeg kan og har fullført noe. Samtidig er det spennende å lære av kollegaene mine her på Optimera. Det er et veldig godt arbeidsmiljø og jeg trives kjempebra. Jeg takker for denne muligheten, sier han.

NAV går inn med lønnstilskudd for Sølvberg, noe som er viktig for å få til en slik ordning, spesielt i disse tider hvor koronapandemien har stor innvirkning på arbeidsmarkedet. Jobbveileder i Jobbklar, Marit Henriksen, forteller at det har vært knyttet en del usikkerhet i forhold til bemanning under koronaepidemien.

– Lønnstilskudd fra NAV gjør at bedriften får midler slik at jobbsøkere kan få tilstrekkelig oppfølging og tid i læreprosessen. Dette sikrer at bedriften har mulighet til å ansette jobbsøkere også i usikre tider, sier Henriksen.

Optimera Proffsenter Arendal som arbeidssted var det foretrukne valget til Øystein Sølvberg og her la alt seg til rette, og dersom det ikke hadde blitt jobb hos Optimera, så var arbeidsgiver også innstilt på å hjelpe ham videre inn et annet sted.

– En god jobb er god helse, så jeg ønsker at Øystein kan bli fast ansatt hos oss senere. Det er hovedmålet dersom han har lyst. Så er det viktig at han får gode referanser og påfyll i cv-en sin. Det er sånt vi også ser etter når vi ansetter. Vi har også et godt nettverk av arbeidsgivere hvor vi kan anbefale Øystein, forteller Skjulestad

Godt samarbeid

Skjulestad berømmer samarbeidet mellom alle partene som har vært involvert i ansettelsesprosessen. Han påpeker at det er en trygghet å ha NAV og Jobbklar med i rekrutteringen hvor det er tilrettelagt for oppfølging og hjelp.

– Det er veldig bra for vår avdeling at vi har hatt et så godt samarbeid med jobbveileder og Øystein. For oss så har prosessen ikke tatt mer tid enn nødvendig. Det har vært god kommunikasjon mellom alle partene, sier han.

Jobbveileder Marit Henriksen forteller at både arbeidstaker og arbeidsgiver har vært fleksible og bidratt med en positiv innstilling for å få ting på plass. Hun forteller videre at karriereveiledningen med Sølvberg viste at det var lager og logistikk som passet ham – derfor ble det også full match med Optimera Proffsenter Arendal.

– Optimera har hele veien gitt uttrykk for at de ønsker å satse på Øystein og de har gitt ham god oppfølging og tilbakemeldinger i arbeidet. De har også tenkt jobb i et bredt perspektiv i bransjen. Det betyr svært mye for rekrutteringen at arbeidsgivere viser en slik vilje til å gi mennesker en ny sjanse i arbeidslivet, forteller jobbveilederen.